2012. július 18., szerda

Recept | Málnaságok: lekvár és hab

Szombaton a szüleim málnát szedni voltak. 5 kg-t szedtek! Amint haza értek, rögtön neki is láttunk a tisztogatásnak, s végül még aznap elkészült a lekvár is.


A "tökéleteseket" egy külön tálkába válogattam. Ide nem engedtem beletenni a szépeket, csak a tökéletesek jöhettek, ami nem tartozott ebbe a kategóriába, de a kezembe nyomták, hogy na de ezt is rakd oda, azt szépen a gyomrocskámba tüntettem el. ^^




Ők fotózás után zacsiba kerültek és lefagyasztottuk, hogy télen is legyen málna. ^^
Amúgy amíg el nem felejtem, biztosan ti is tudjátok, hogy gyógynövény ő is, itt picit olvashattok is róla, volt dolog, amit én eddig nem is tudtam. ^^

A Tökéletesek
 Miközben tisztogattunk, anyukám megkérdezte, hogy a magokat leszűrjük-e, erre Édesapámmal egyszerre, anélkül, hogy egymásra néztünk volna: "Nee!" :) Úgyhogy magocskákkal együtt készítettük el. Én már annyira megszoktam így, nem is kívánom másképp, szerintem akkor is így fogom elkészíteni, ha saját háztartásom lesz.

Málna lekvár, ahogy mi készítjük: 4-4,5 kg málnát odatettünk főni. Mikor kicsit összerotyogott, levet eresztett hozzáadtunk 1,5 kg cukrot. Kevergetés mellett addig főztük tovább, hogy az alja ne égjen oda. Azt nem tudom, hogy mennyi idő volt, mert ezt nem igazán időre szoktuk főzni, hanem látjuk, hogy körülbelül mikor van kész.
(Update: Időközben csak megkérdeztem Édesanyámtól, kb 20 percet főtt cukor nélkül és 20-30-at cukorral, de ezt valóban kell látni, és függ a málna mennyiségétől is^^).
én úgy láttam, hogy nagyon leves, azt meg nem szeretem, ha a lekvár nagyon folyik, ezért addig rágtam Édesanyám fülét, hogy végül szűrtünk le szirupot is, úgy kb 6-6,5 dl lett belőle. Ez annyiból állt, hogy egy kisebb edénybe a lekvárból kimertünk és szűrő segítségével felfogtuk az apró magvacskákat és a gyümölcs húsát, aztán ami a szűrőben maradt, visszaraktuk a nagy lábosba a többi lekvárhoz.
Végül a lekvárt meleg, steril üvegekbe mertük, és vízgőzzel dunsztoltuk.
Egy pici megmaradt, azt ebbe a kis tálkába tettem, szépen elegyengettem, aztán hagytam, hogy másnap természetes fénynél lefényképezhessem. De ugye nálunk járnak az egérkék, így reggel már picit rájártak a lekváromra is. ^^ Innen is látszik, hogy fincsi lett.
Aprócska megjegyzés: Egy fél lime-ot (de lehet citrommal is, csak most épp ez volt itthon) kifacsartam és a levét a lábasba öntöttem, amelyben a lekvárt szándékoztuk főzni. Ezután a lime héjával és a lábas forgatásával "kikentem" a kifacsart lével a lábos falát. Ez két okból is jó: a lábasunkat nem fogja meg a gyümölcs; valamint a másik ok, hogy a gyümölcsünk sem változtatja meg a színét. :)


Egy olyan 20-40 dekányit már nem tudtak vederbe szedni, az zacsiba került, de ott ugye összenyomódott, így belőle egy csomag Dr. Oetkeres tejszínhabpor és egy szűk evőkanál méz segítségével habot kevertem. Nagyon fincsi kis desszert volt és pont három tálkával lett belőle. :)




Ti szeretitek a málnát? Szoktatok eltenni valamilyen formában télire is?

Bella
"Ha alkotsz, akkor nem leszel átlagos. Nem számít, hogy mit, műtárgyat vagy egy pár zoknit. Csak újat alkotni, ennyi az egész, és az te vagy a nagyvilágban. Nézheted, hallhatod, vagy olvasva vagy érezve, de elárul valamit rólad, így több leszel másoknál. " P.S. I love you c. filmből