2012. június 15., péntek

Recept | Kókusztej (és kókuszvaj) házilag (főzéssel)

Mint már említettem, szerdán ügyeskedtem, a piték és bögretészta mellett kókusztejet is készítettem. No, nem azért mert kakaót szerettem volna inni - állítólag valódi holland kakaóval megfőzve beaunty íze van^^ -, hanem mert találtam egy jó kis receptet, melyhez kókusztej kellett.
Eddig minden kókusztejes recepttel úgy voltam, hogy jó, akkor ez nekem nem fog elkészülni, ugyanis nálunk még nem lehet kapni, legalábbis én még nem láttam, de hallottam, hogy az ára amúgy sem túl pénztárcabarát. De pár napja egy receptben zárójelben olvastam, hogy saját készítésű kókusztejet használtak.
Rögtön kattan is egy kerék a fejemben és már kerestem is rá a Guglin. :) Kaptam is egy tök jó receptet, azt használtam.



A fincsi muffinhoz felhasználtam majdnem az összes tejet, épp egy pálinkás pohárnyit tudtam megmenteni kóstolóba a szüleim részére. Az is került fotózásra, bár nem tudom, a képeken mennyire kivehető a pohár mérete. :D Ha a kókusztejet hagyjuk egy kicsit, kókuszvaj is képződik a tetején! Én alig 1-másfél órára tettem hűtőbe, és mire kivettem, már vastag vajréteg borította! :D
De nem húzom tovább az időt dumával, jöjjön a recept!


  
Hozzávaló (kb 1,5-2 dl tejhez)
-1 dl kókuszreszelek (lehetőleg ne kémiailag fehérített, kénnel kezelt stb legyen. Legjobb a biokókusz, de én sem azt használtam.^^)
-2 dl víz
Vagy ezt lehet sokszorozni, lényeg, hogy egy rész kókuszhoz két rész víz kerüljön!

Elkészítése:
1. A vizet felfőzzük, majd leforrázzuk vele a kókuszreszeléket.


2. Ezután az így kapott masszát még visszatesszük a tűzhelyre, de addig míg éppen csak lobban (kb 1-2 perc).
3. Hagyjuk teljesen kihűlni. Én a hidegvizes technikát alkalmaztam, melyet nyáron szoktunk a felfőzött tejre, levesre, hogy mihamarabb be lehessen tenni őket a hűtőbe: egy nagyobb lábasba hidegvizet engedtem, de csak egy keveset, majd beletettem a kókuszos láboskát, aztán a szükséges volt, még kispohárral mertem bele hideg vizet. A hideg vizet aztán lehet cserélni. Én most csak egyszer cseréltem ki, mert közben már készült a mini pite tésztája. :D

4. Miután teljesen kihűlt, botmixerrel összedolgozzuk.
5. Ezt követően leszűrjük. Én szitával szűrtem, de sztem a legjobb gézlappal vagy valami hasonló szövésűvel. :) De nekem most nem volt baj, ha a leszűrt kókuszban maradt egy pici lé, mert egy helyre ment a leszűrt kókuszreszelék és a tej is. :) (vagyis mindkettő a muffinba)

+6. Ha kókuszvajat szeretnénk készíteni, a leszűrt tejünket tegyük hűtőbe, pár óra alatt képződik a tetején a fincsi, hófehér vajacska! :)

 Megjegyzés: Ha fogyasztásra készítjük, akkor érdemes mézzel vagy más, egészséges édesítőszerrel kicsit édesíteni, de ne nagyon, hisz a kókusznak kéne dominálnia! :) De ha vajat is szeretnénk készíteni a kókusztejből, akkor nem ajánlom az édesítést.


No, ennyi lett volna. :) Nem is nehéz, igaz? Mondjuk kis macera van vele, de szerintem túlélhető, és megéri! :D
Amúgy a kókusztejet kétféleképpen lehet készíteni: forrázással, ekkor az enzimek megmaradnak, illetve főzéssel, ekkor károsodnak, viszont így intenzívebb kókusz aromát nyerünk. Én nem tudom, hogy hogyan intenzívebb, mert eddig csak ez utóbbit próbáltam, de majd írok véleményt, ha mindkettő megvan! :)

Ti szeretitek a kókusztejet? Veszitek vagy otthon készítitek el?

Bella
"Ha alkotsz, akkor nem leszel átlagos. Nem számít, hogy mit, műtárgyat vagy egy pár zoknit. Csak újat alkotni, ennyi az egész, és az te vagy a nagyvilágban. Nézheted, hallhatod, vagy olvasva vagy érezve, de elárul valamit rólad, így több leszel másoknál. " P.S. I love you c. filmből