2011. augusztus 21., vasárnap

Recept | Sárgadinnye dzsem

Már nyár eleje óta nézegetem a finomabbnál finomabb lekvár recepteket. Aztán rátaláltam Ottis blogján erre a receptre. Annyira guszta volt a kép. Már nem akartam várni tovább, elhatároztam, hogy az idén én is elkészítem.
Tegnap reggel elmentünk a családdal Zsögödbe borvízért, fél 12-re már haza is értünk, én rögtön neki is álltam a lekvárnak, 4-re végeztem is vele, 5-re jött Bogi, rögtön meg is kóstoltuk. Isteni lett! Boginak is nagyon ízlett. Szerintem hasonlít valaminek az ízéhez, amit gyerekkoromban ettem, de nem jöttem rá, hogy minek. Aztán apukám este mondta, hogy szerinte a sült gesztenyének volt ilyen íze, állítólag mikor kicsi voltam, mindig vásároltak nekem a városban. Én nem emlékszek rá. Szóval ha emlékszik rá valaki, hogy 10-15 évvel ezelőtt lehetett sült gesztenyét kapni Csíkszereda utcáin... írjon! (;

A receptem alapja Ottis receptje volt, bár én kicsit másképp készítettem el.
Íme az én verzióm:
Hozzávalók:
1 kg sárgadinnyebél (az enyém most több volt) 
1 rúd vanília vagy vaníliaeszencia
2 narancs
40-50 dkg cukor
gyömbér vagy őrölt gyömbér ízlés szerint
2 Dr. Oetker  Dzsemfix (ezúttal egy 1:1-hez és egy 2:1-hez tasakot használtam)

Elkészítése: 
A sárgadinnyét jó apró darabokra vágtam, és egy edényben tettem.. Hozzáadtam a narancsok levét és a húsát is (a magokat előtte kiválasszuk, nekem most szerencsém volt, mag nélküli narancs volt). Odatettem lassú tűzön főni. Mikor habzani kezdett, hozzáadtam a cukrot, szép lassan elkevertem. Ottis receptjében az állt, hogy körülbelül 1 órán keresztül lassú tűzön főzzük, de én 1,5-2 órán keresztül is főztem. Azt hiszem, azt mindenki eldöntheti, hogy mikorra lesz kész a dzsem. (: Időnként azért kavarjuk bele.  A végén egy tálkába kimertem a dzsemből, beletettem a dzsemfixeket, a vaníliaaromát, eldolgoztam a fakanállal, majd szépen visszatöltöttem az edénybe. Tettem bele egy csipet őrült gyömbért. Összekavartam az egészet. Még hagytam 1-1,5 percig, majd levettem a tűzről.
Míg a dzsem főtt, előkészítettem az üvegeket: kimostam, kiszárítottam őket.
Miután a dzsemet levettem a tűzről, belemertem az üvegekbe, légmentesen lezártam őket, majd mehetett a vizes(gőzös) dunsztba.

Azt hiszem, jövőre az is lehet, hogy kicsivel többet is be fogok főzni.
Jó étvágyat! (:
Isa

Update, 2o12. aug. 31.
Ma ismét elkészítettem a lekvárt. másfél kg dinnyét használtam, kb 8o dkg cukorral, de még ez is túl sok volt, szerintem fél kg is elég lett volna, narancs és citrom helyett narancs- és citromlevet vettem, előbbiből kb. 4-5 dl-t, utóbbiból fél dl-t használtam. A dinnyét tényleg apró darabokra kell vágni, mert nem fő el! Én ismét megfeledkeztem erről, így miközben főtt, krumplitörővel törögettem össze. :D Egy 3:1 és egy 2:1 zselésítőt használtam. Még így is kicsit folyékony lett, de én így nagyon szeretem. :) Többi maradt az eredeti recept szerint. ^^


"Ha alkotsz, akkor nem leszel átlagos. Nem számít, hogy mit, műtárgyat vagy egy pár zoknit. Csak újat alkotni, ennyi az egész, és az te vagy a nagyvilágban. Nézheted, hallhatod, vagy olvasva vagy érezve, de elárul valamit rólad, így több leszel másoknál. " P.S. I love you c. filmből