2011. május 22., vasárnap

Irodalom | Kányádi Sándor: Bandukol az őszi nap

Kányádi Sándor: Bandukol az őszi nap

Bandukol az őszi nap
s megáll minden fánál.
Bandukol és elidőz
minden iskolánál.


Meg-megáll és elidőz...
mire is kíváncsi
vajon ez a szelíd, ősz
Nap-tanító bácsi?

Meg akarja tudni, hogy
rendesek-é, jók-é
akik nála nyaraltak,
nincs közöttük kópé.

Nem bújt-é a pad alá
az a virgonc Pista,
s vajon az a Bandikó
most is olyan lusta?

S följegyzi, ha rosszat lát,
föl bizony, barátom, –
s megégeti orrukat
majd a jövő nyáron.

/Forrás: Napsugár, 1959. szeptember/
 Gyermekkorom kedvenc verse. Másodikos voltam, mikor vettül. Meg kellett tanulni. De nekem nagyon nem sikerült. Már tanultam vagy két órája, de még mindig nem tudtam, így keserves sírásban törtem ki. Szüleim rémülten rohantak be a szobámba, hogy mi lelt. Mikor előadtam fájdalmamat, mosolyogva leültek mellém, fel sem álltak addig, míg nem ment az egész vers. Együtt tanultuk meg. Még évekig tudtam kívülről. Aztán elfelejtettem, csak az első szakaszra és a második szakasz első sorára emlékeztem. Kerestem én Kányádi könyvekben, Neten, de sehol sem akadtam a nyomára, egészen a mai napig. Annyira megörültem, mikor megtaláltam! Gondoltam, gyorsan beírom ide is, így már sosem fogom elveszíteni, itt mindig megkapom. (:

Köszönet jazsoli5-nek!

12 megjegyzés:

  1. Kedves Isabella !
    Akkora örömöt szereztél számomra ezzel a verssel, hogy ez most igazi Karácsonyi ajándék!!!
    Anno, valamikor 1973-ban én is tanultam ezt a verset, sehol nem találtam a nyomára a neten, pedig évek óta keresem. Köszönöm, hogy feltetted.
    Kívánok áldott Karácsonyt és boldog Újévet.

    Varga Nóra
    Debrecen

    VálaszTörlés
  2. Nahát,de örülök neki....tanultam...szeretem!!!
    Varga Edit Edina

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok!
    Nagyon örülök, hogy ekkora örömöt szereztem Nektek, s ezáltal Ti is nekem. :)
    Kellemes Ünnepeket! (:

    VálaszTörlés
  4. Neked pedig nagyon Boldog Új évet kívánok!Légy áldott!
    Edina Edit

    VálaszTörlés
  5. Neked is boldog, sikerekben gazdag Új Évet kívánok! (:
    Köszönöm, hogy visszatértél hozzám!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon örülök hogy megtaláltam a verset, én is másodikos koromba tanultam és sokáig nem találtam. Egy-két verssor még benne volt a fejembe , szerettem volna újból elolvasni de nem találtam és most csak véletlenül jutott eszembe hogy megnézem, és lám megtaláltam.Nagyon örülök neki. Isten áldjon meg érte.

    VálaszTörlés
  7. Kár hogy ma is nem tanulják a gyerekek. Jó lenne ha a Kányádi könyvekbe is bekerülne.Köszi,hogy újra olvashattam.

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm a kedves szavakat! Örülök, hogy ezzel a pár sorral nektek is ekkora örömöt tudtam szerezni! :)

    VálaszTörlés
  9. Szia IsaBella

    Ma megkért a 4 éves lányom, hogy mondjam el azt a verset amit a mami szerint annyira szépen szavaltam kiskoromban.
    Hirtelen azt sem tudtam miről beszélt, de még annyit mondott, hogy "tudod az a napocskás, megtanítasz rá?".

    Erről eszembe jutott az első versszak, és természetesen megigértem neki, rákerestem és nagyon örülök, hogy feltetted, most jöhet a verstanulás :-)

    Köszi szépen

    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zoli!

      Nagyon örülök, hogy örömöt tudtam neked, és így a kislányodnak is szerezni. Sikeres verstanulást! :) Ha gondolod, majd meséld el, hogy hogy fogadta a kislányod a verset. :)

      Bella

      Törlés
    2. Igen, nekem is egyik kedvencem, de még egy mésik is kísért a múltból. Nem emlékszem a címére, csak erre a két sorra, hogy: Hol nyaraltál, itton én/született egy kisöcsém... Ha valaki tudja nagyon megköszönném

      Törlés
    3. Szia! Én azt hiszem, megtaláltam. Veress Zoltán: Hol nyaraltál? Linkelem.
      Erre a versre gondoltál?
      http://www.nyeomszsz.org/orszavak/pdf/19VeressHolNyaraltal.pdf

      Törlés

"Ha alkotsz, akkor nem leszel átlagos. Nem számít, hogy mit, műtárgyat vagy egy pár zoknit. Csak újat alkotni, ennyi az egész, és az te vagy a nagyvilágban. Nézheted, hallhatod, vagy olvasva vagy érezve, de elárul valamit rólad, így több leszel másoknál. " P.S. I love you c. filmből